pozyczka

Szlaki Nordic Walking w Ujsołach

Powiat
Żywiecki
Gmina
Gmina Ujsoły
Miejscowość
Ujsoły
Dokładny adres
Gminny Ośrodek Kultury w Ujsołach
34-371 Ujsoły, ul. Bystra 1
Nr telefonu
tel.: (33) 8647 036
Dane o gospodarzu / opiekunie obiektu
Gminny Ośrodek Kultury w Ujsołach
Stan zachowania i utrzymania atrakcji turystycznej
Turyści odwiedzający miejscowość mogą korzystać z 46 km szlaków Nordic Walking oraz z wypożyczalni kijków znajdującej się w Informacji Turystycznej (Amfiteatr Pod Muńcołem). Kijki można wypożyczać bezpłatnie przy okazaniu dowodu osobistego.
Opis wnętrza: wyposażenie, wiek, stan zachowania, skala unikalności, ze szczególnym uwzględnieniem atrakcyjności obiektów
Na terenie gminy
Ujsoły znajduje się ponad 100 km szlaków turystycznych przebiegających po najbardziej malowniczych szczytach górskich a nie raz prowadzą przez tereny pozostałości po pradawnej puszczy
karpackiej. Łatwo dostępne góry, malownicze potoki, bogactwo przyrody sprawiają, że turyści chętnie wędrują po okolicznych górskich szczytach. Po za tym jest to miejsce gdzie można jeździć
rowerowo, konno lub wypożyczyć kijki w lokalnej informacji turystycznej i udać się w wędrówkę po nowo wytyczonych szlakach Nordic Walking o długości 46 km. Zimą szlaki turystyczne zmieniają
się w świetne miejsce do uprawiania narciarstwa biegowego i zjazdowego.

Propozycje wycieczek dla turystów początkujących

Z Ujsół na Kiczorę szlakiem czarnym, a następnie szlakiem żółtym
przez przysiółek Zapolankę i wieś Nickulinę do Rajczy. Łączny czas
przejścia: 2 godz. 30 min. – 2 godz. 45 min.

Z Soblówki za znakami szlaku żółtego do wsi Glinka. Czas
przejścia: 1 godz. 30 min.
Z Glinki za znakami szlaku żółtego na Kubiesówkę, a następnie
przejście do Ujsół (bez znaków). Łączny czas przejścia: 1 godz 30 min. –
2 godz.

Z przystanku PKS Złatna Szkoła przez Dolinę Straceńca na
Krawcowy Wierch za znakami szlaku niebieskiego i z powrotem do Złatnej.
Łączny czas przejścia: 3 godz. – 3 godz. 30 min.

Wycieczki dla turystów zaawansowanych

Z Ujsół przez Muńcół na Rycerzową za znakami szlaku zielonego, a
następnie do Soblówki za znakami czarnymi. Łączny czas przejścia ok. 6
godz.

Z Ujsół początkowo szlakiem czarnym, a następnie szlakiem żółtym
przez Halę Redykalną i Halę Lipowską na Halę Rysiankę, skąd za znakami
czarnymi do Złatnej Huty. Łączny czas przejścia: 5 godz. – 5 godz. 30
min.
Informacje biograficzne
Nordic walking – to forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami.
W 1988 r. Amerykanin Tom Rutlin nieco przerobił zwykłe zjazdowe kijki narciarskie i zaczął promować marsz z nimi, jako oddzielną formę aktywności: exerstrider. Prawie w tym samym czasie Fin Marko Kantaneva wręczył podczas letnich przygotowań kijki narciarskie swoim uczniom trenującym biegi narciarskie. Na podstawie obserwacji młodych zawodników oraz badań przeprowadzonych później w Finnish Sports Institute w Vierumäki, Kantaneva napisał pracę magisterską poświęconą sauvakävely, czyli „chodzeniu z kijami". Nazwa nordic walking powstała 1997 r., kiedy fińska firma Exel postanowiła wykorzystać pomysł Kantanevy i wypuściła na rynek pierwsze kije specjalnie zaprojektowane do chodzenia. Tak rozpoczęła się ekspansja jednej z najszybciej zdobywających popularność form aktywności.

Nordic walking był skazany na sukces. Jest idealną dyscypliną w czasach, kiedy tak popularny jest trend active ageing, czyli aktywności osób starszych. Ci, którzy nie czują się na siłach, żeby biegać, jeździć na rowerze czy pływać, zawsze mogą chwycić za kije – bo to zbawienie, dla osób, mających problem nawet ze zwykłym poruszaniem się. Z tego powodu do nordic walkingu przylgnęła nawet opinia trochę niepoważnego „sportu dla emerytów". To błąd. W Skandynawii uprawiają go dosłownie wszyscy, a w Findlandii został nawet włączony do programu wychowania fizycznego w szkołach. Pamiętajmy, nordic walking powstał jako element treningu narciarzy biegowych. Kto widział zdjęcie Norweżki Marit Bjoergen, wie, że ten sport uprawiają twardziele. Nordic walking wykorzystuje oczywiście w swoich treningach także Justyna Kowalczyk.
Faktyczna dostępność obiektu dla turysty, uwzględniająca przystosowanie dla osób niepełnosprawnych
Już od tego roku mieszkańcy Ujsół oraz turyści odwiedzający naszą miejscowość mogą korzystać z 46 km szlaków Nordic Walking oraz z wypożyczalni kijków znajdującej się w Informacji Turystycznej (Amfiteatr Pod Muńcołem). Kijki można wypożyczać bezpłatnie przy okazaniu dowodu osobistego. Zapraszamy do udziału w inauguracji szlaków, która odbędzie się przy kościele w Soblówce w dniu 29 lipca 2011 r. o godz. 16. Skorzystać będzie można z zajęć z instruktorem NW prosimy o zgłaszanie udziału na zajęcia w Gminnym Ośrodku Kultury w Ujsołach do dnia 28 lipca 2011 r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w 85% w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska Republika Słowacka 2007 - 2013 oraz z budżetu państwa 10% za pośrednictwem Euroregionu Beskidy
Istniejące udogodnienia i infrastruktura turystyczna w pobliżu obiektu: wiata, ławki, stoliki, stojaki rowerowe, toalety, itp. z uwzględnieniem infrastruktury dla niepełnosprawnych
podczas zwykłego marszu wykorzystujemy zaledwie 40 proc. naszych mięśni. Ruchy wykonywane podczas marszu z kijami angażują prawie 90 proc. mięśni. A więc nordic walking dużo intensywniej wzmacnia nasze ciało. Przy tym, dzięki kijkom, działają na nie mniejsze obciążenia. Taka aktywność jest więc bezpieczniejsza dla osób otyłych lub z problemami ze stawami kolanowymi. Kijki wymuszają też bardziej wyprostowana sylwetkę i poprawiają stabilność na nierównym terenie.

Uprawianie tego sportu przez godzinę pozwala spalić 400-700 kalorii, czyli o 20-40 proc. więcej niż podczas zwykłego spaceru. Mocniej pracują także płuca – o 20-60 proc. niż w czasie marszu.

Takie efekty osiągniemy oczywiście tylko wtedy, jeśli będziemy stosować odpowiednią technikę marszu. Najpierw zakładamy na ręce paski kijków, tak, by nie były zbyt luźne. Później swobodnie opuszczamy ręce wzdłuż tułowia i ciągniemy kije. Marsz zaczynamy naturalnie, wahadłowo poruszając rękami. Kiedy ramię jest w górze, chwytamy rękojeść kija i cofamy ramię wywierając delikatny nacisk. Kiedy ramię będzie na wysokości biodra, puszczamy rękojeść i znów unosimy ramię, ciągnąc kij. Kiedy wypadniemy z rytmu najlepiej wznowić marsz od ciągnięcia kijów. Kiedy nie jesteśmy pewni swojej techniki, powinniśmy poprosić o konsultacje trenera. To niewielki wydatek, dzięki któremu nasz wysiłek będzie efektywny.
Zapraszamy do lasu

Las jest wydaje się naturalnym środowiskiem dla uprawiania nordic walking. Miękkie leśne ścieżki amortyzują wstrząsy, dzięki czemu spacer po nich jest mniej obciążający stawy niż po chodniku czy asfalcie. Zaletą jest także ich nierówność – dzięki temu nasze mięśnie i stawy pracują w większym zakresie. No i to czyste leśne powietrze…

Nie dziwi więc, że, szczególnie w czasie wakacji, w niektórych lasach można spotkać więcej osób spacerujących z kijami niż bez. Leśnicy już dawno zauważyli, że, stawiając na nordic walking, przyciągną do lasów więcej turystów, więc tworzą kolejne ścieżki do uprawiania tego sportu oraz organizują imprezy dla jego miłośników. Dziś trudniej znaleźć nadleśnictwo, gdzie nie ma specjalnej trasy, niż takie, gdzie one są. Wiele, jeśli nie większość, oznakowana jest tablicami zgodnymi z ogólnoeuropejskimi standardami nordic walking. Na tablicach znajdują się mapy oraz wskazówki dotyczące techniki, doboru sprzętu i walorów zdrowotnych tego sportu. Informacje na temat tras i planowanych imprez można znaleźć na stronach internetowych Lasów Państwowych, regionalnych dyrekcji, nadleśnictw oraz w serwisie Czaswlas.pl.